19 Temmuz 2013 Cuma

Kaymalı Güvenlik Tertibatı

Kaymalı Güvenlik Tertibatı : Kılavuz rayları etkileyerek frenleme etkisinin sürtünme ile gerçekleştiği, kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığında meydana gelen kuvvetlerin kabul edilebilir bir değerde sınırlandırılması için özel önlemlerin alındığı bir güvenlik tertibatı.

Karşı Ağırlık

Karşı ağırlık : Sürtünme ile tahriki sağlayan bir kütle

Kabin / Asansör Kabini

Kabin: Asansörün insan ve/veya yükleri taşıyan bir parçası

Kabin Bükülgen Kablosu / Flexbıl kablo


Kabin bükülgen kablosu : Kabin ile kumanda tablosu arasındaki bağlantıyı bağlayan bükülgen kablo

Overspeed Governor

Hız regülatörü (overspeed governor) : Asansör belli bir hıza ulaştığında tahrik tertibatını devre dışı bırakan ve gerektiğinde güvenlik tertibarını çalıştıran bir düzen

Güvenlik Tertibatı

Güvenlik Tertibatı (safety gear) : Aşağı doğru aşırı hız kazanma veya askı tertibatının kopması halinde devreye girerek kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığını frenleyerek sabit tutan , mekanik bir tertibat.

Kabin Eşiği

Etek: Kabin eşiği veya durak kapısı eşiğinden aşağı doğru düşey doğrultuda uzanan düzgün bir kısımdır.

Halat Kopma yükü

En küçük halat kopma yükü : Halat anma çapının karesi ile, halat tellerinin anma dayanımı ve halat yapısına bağlı bir katsayının çarpımına eşittir.

Elektrik güvenlik zinciri

Elektrik güvenlik zinciri : Seri olarak bağlı olan elektirk güvenlik cihazlarının tümü

Dengeleme Ağırlığı

Dengeleme Ağırlığı : Kabin ağırlığının tümünü yada bir kısmını dengeleyerek enerji tasarrufu yapan kütle

Beyan Yükü

Beyan yükü : Asansörün tasarımlandığı taşıma yükü değeri

Beyan Hızı (rated speed )

Beyan Hızı (rated speed): Asansörün tasarımlandığı, mt/sn olarak ifade edilen kabin hız değeri.

Asansör / Elevator

Asansör (elevator): Boyutları ve yapımı itibarıyla insanları da içine alacak bir kabini olan, tam düşey veya tam düşey doğrultuya 15 dereceden daha az eğimli olabilen kılavuz raylar arasında belli duraklara insan ve yük taşıyan bir araçtır.

Asansör Kuyusu

Asansör Kuyusu : Kabin ve varsa karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığının içinde hareket ettiği boşluk. Bu boşluk genellikle kuyu dibi, kuyu duvarları ve kuyu tavanı ile sınırlıdır.

Asansör Boşluğu

Asansör boşluğu (elevator hoistway) : Kabin ve eğer varsa karşı ağırlığın içinde hareket ettiği boşluktur. Bu boşluk; kuyu dibi, kuyu duvarları ve kuyu tavanı ile sınırlıdır.

Araç Asansörü

Araç asansörü (automobile elevator) : Kabini ticari olmayan motorlu araçları taşıyacak boyutlarda yapılmış asansör.
Araç Asansörü daha çok bireysel kullanıma yada otopark işletmelerine yönelik asansörlerdir. Binaların üstü veya bodrum katları otopark olarak planlandıysa ve bu alanlara çıkış yada iniş için uygun alan yoksa çözüm olarak araç asansörleri kullanılmaktadır. Yine otoparklarda daha çok aracı park edebilmek için araç asansörü kullanılabilir. Araç asansörlerinin kapasiteleri 3000 kg ‘a kadar ulaşabilmektedir.

Ani frenlemeli güvenlik tertibatı

Ani frenlemeli güvenlik tertibatı : 
Kılavuz raylar üzerindeki frenleme hareketi ani olan paraşüt sistemi

Hız Regülatörü

Asansör belli bir hıza ulaştığında tahrik tertibatını devre dışı bırakan ve gerektiğinde güvenlik tertibatını çalıştıran düzen

İskelet

Kabin, karşı ağırlık veya dengeleme ağırlığını taşıyan, askı halatlarına bağlantılı metal çerçeve.
Bu iskelet kabin duvarlarının bir parçası da olabilir.

Asansör Tarihcesi

 Asansör Tarihcesi

  Çok eski çağlardan orta çağa 13. yüzyılın başlarına kadar kaldırma araçlarının arkasındaki güç, insan ve hayvan gücüydü. Eski Roma İmparotorluğu saraylarında katlar arasında inip çıkan dolapların bulunduğu yazıtlarda üzerinde yapılan araştırmalarda ortaya çıkmıştır. Romalı Mimar VİTARÜS M.S. 26 yılında yazmış olduğu eserde Roma’da M.Ö. 236 yıl önce dahi yük kaldırmak ve indirmek için bir takım araçlarından söz etmiştir. Daha sonra bu dolapların ilkel bir asansör olduğuna o zamanki bilim adamları karar vermişlerdir.Orta çağ dönemlerinde buna benzer dolapların (asansör) manastırların duvarlarında dışarıdan faaliyet gösteren asansörlerin olduğu bilinmektedir. Bu tür asansörlerin daha çok savunma ve korunma amaçla yapıldığı sanılıyor. 17. yüzyılın başlarında VELAYER adındaki bir Fransız mimar bu ilkel aleti biraz daha geliştirerek karşı ağırlık ile daha iyi dengede çalışmasını sağladı. Bu alet elle çevrilerek hareket ettiriliyordu. Bunun adına uçan sandalye adını vermişti. 15 yıl sonra Amerikalı mimar HENRY WATERMAN daha büyük bir dolap yaptı ve iki katlı bir binada kullandı. Bu aleti basınçlı hava ile çalıştırarak insan gücüne ihtiyaç kalmadığını gösterdi.  1867yılında EDOUX adında Fransız mühendis uluslararası Paris sergisi münasebetiyle yeni bir kaldırma makinesi yaptı ve adını ASANSÖR (Asseneeur) koydu. Bu makine ziyarete gelen misafirleri en yüksek noktaya kadar çıkartıp indiriyordu.1878 yılında yine Paris sergisinde EDOUX Asansör ile 62.5 metreye yüksekliğe çıkarmayı başardı.1880 yılında bu kez Alman fizikçi ERNER VAN SİEMENS yeni bir buluş ortaya çıkardı. MANNHEİM sergisinde elektrikten faydalandı. 1889 yılında Paris’te açılan bir sergide ünlü Fransız mühendis EİFFEL adını ölümsüzleştirdiği bir de asansör kurdu ve insanları zahmetsiz bir şekilde bu kuleye çıkararak Paris’i seyrettirdi.Ülkemizde ise ilk defa asansör; İstanbul'da tarihin saklı olduğu bir kent olan Altın Boynuz'un büyüleyici güzelliğine bakan otelde (Pera Palas), Orient Expres yolcularını ağırlamak için 1892 yılında Fransız mimar Alxander Valley tarafından inşa edilmiştir. Beyoğlu'nda ilk elektrik kullanan bina olmakla birlikte, Türkiye'nin en eski elektrikli asansörü de Pera Palas otelinde bulunmaktadır. (1892) Otelin en güzel köşelerinden birini oluşturan asırlık asansör, günümüze kadar güzelliğini koruyarak gelmiştir. 5 kişi (400)kg bir ağırlık taşıyabilen bu asansörün haftada bir bakımı ve yılda bir kez de muayenesi yapılmaktadır. Bir Liftboy'un idare ettiği asansörde şimdiye kadar önemli bir kazanın meydana gelmemesi yüzyıllık olan bu asansör için bir gurur kaynağı olmuştur. İZMİR’de 1907 yılında Musevi bir vatandaş olan Nesim Levi tarafından Karataş semtinde bir Asansör kuruldu, Özelikle yaşlı ve sakatların kullanımı için yapılan bu asansör önceleri su buharı ile çalışıyordu bugün ise elektrikle çalışıyor. Bu yapı İzmir’in tarihi asansör kulesidir. 60 metre yükseklikte olan bu kulede 55 metre seyir mesafeli iki asansör bulunuyor. Yakın bir döneme kadar bozuk olan bu tarihi asansörler 1995 yılında İzmir belediyesi tarafından restore edilmiştir.19.yüzyılın başlarında dünyada asansörlerde yapılan teknolojik devrimler sayesinde hızla ivme kazanarak Uluslararası dev firmalar kurulmuş ve asansörde adeta bir teknolojik devrim yaratılmıştır. Bugün hem dünyada hem de ülkemizde hızları saniyede 8 metre olan ve 400 metreye kadar yükselen asansörler yapılmaktadır. 20-25 kişiyi rahatlıkla taşıyan bu asansörler akıllı asansör olarak adlandırılmaktadır